donderdag 31 mei 2018

Postcrossing

Sinds 2014 ben ik aangemeld bij Postcrossing,..

Wat is postcrossing?
Postcrossing is een hobby voor mensen die graag ansichtkaarten ontvangen van onbekende mensen over de hele wereld. Sommigen doen mee omdat ze postzegels of ansichtkaarten sparen, anderen gewoon voor de fun.
Het belangrijkste is: als je een ansichtkaart stuurt, zul je er in ieder geval een ontvangen, van een willekeurige Postcrosser ergens in de wereld.
Waarom? Net als ik, zijn er veel mensen die het leuk vinden om echte post te krijgen.
Het bijzondere van ansichtkaarten vanuit verschillende plekken in de wereld ontvangen (soms zelfs vanuit plaatsen waar je waarschijnlijk nog niet eerder van gehoord had) is, dat je je brievenbus in een soort 'surprise box' kunt veranderen. En wie wil dat nou niet! ;) :D 

Postcrossing werkt zo:
1. je registreert je op de site http://www.postcrossing.com
2. de computer geeft je maximaal 5 adressen (het aantal bepaal je zelf!) met bijbehorende ID codes van ergens op de wereld om een ansichtkaart naar toe te sturen.
3. als er een kaart van jou ergens is aangekomen, wordt deze dankzij de ID code door de ontvanger geregistreerd. Op dat moment komt jouw adres vrij in het computersysteem en kun je ook kaarten gaan ontvangen van andere mensen. Je kunt er ook voor kiezen om kaarten binnen je eigen land te versturen en ontvangen, je kunt deze functie echter ook uitzetten.
4. als jij een kaart hebt ontvangen, registreer je die op de poscrossing site zodat de verzender weer een nieuwe kaart mag versturen.
5. Je kunt pas weer (maximaal 5) nieuwe kaarten versturen als de door jou verzonden kaarten zijn geregistreerd door de ontvangers.
6. Veel mensen vinden het leuk om de kaarten in te scannen/ op de foto te zetten, zodat iedereen kan zien welke kaart er achter een ID code zit. Echter, niet iedereen is in het bezit van een scanner of fotocamera. Je kunt daarom je ontvangen kaarten inscannen maar ook de kaarten die je opstuurt inscannen, als je dit leuk vindt. ;) 

Hoe zit het met de tarieven?
Let op: het systeem met de zegels van Europa 1 en Wereld 1 bestaat niet meer. Er is vanaf 1 januari 2014 één Internationaal tarief. Tarieven voor het verzenden van ansichtkaarten van Nederland naar een willekeurig ander land:
0-20 g. 1. €1,40 (2018)
20-50 g. 2. €2,80 (2018)

Mijn account; Jootje

Mijn kaarten heb ik op Flickr staan: 
Postcrossing:

Postcard Uniting:


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zwart/Wit Pocket Letter

Dit keer deed ik mee met een Zwart/Wit pocket letter, ik zocht leuke papiertjes en maakte zwart/wit stansjes. De basis was gelegd. Ik z...